6 Mayıs 2023 Cumartesi

Seul

Seul, Güney Kore'nin başkenti ve en büyük şehridir. Dünyanın en kalabalık 13. şehri Seul'un şehir merkezinin nüfusu 10 milyonun üstündedir (2009). Güney Kore'nin nüfusunun yaklaşık yarısı bu bölgede yaşar (Vikipedi).

Japonya turumuzu planlarken son 3 günü de Seul'e ayırmaya karar verdik. Genel olarak turlara baktığımızda Japonya ve Güney Kore'yi birlikte planladıklarını görmüştük. Biz de bu şekilde yaptık. Seul'e son zamanların parlayan yıldızı diyebiliriz:) Bizim de merak ettiğimiz şehirlerin başında geliyordu.

Seul, Japonya'dan sonra 'daha normal' geldi bize açıkçası, Seul bizim dünyadan diyebiliriz:)) Tabii modern, gelişmiş, temiz, güvenli vs. bir şehir Seul ancak Japonya kadar planlı, organize, kuralcı vs. değiller.

Seul de Japonya gibi yağmurlu bir bölge. Bir güneş açtı bir yağmur yağdı. Mayıs ayı olmasına rağmen hava da soğuktu diyebiliriz.

Bizim gözümüzden Seul gezilecek yerler;

1- Gyeongbokgung Sarayı: Güney Kore'nin başkenti Seul'de bulunan bir saraydır. Saray, 1395 yılında inşa edilmiş olup Joseon Hanedanı tarafından inşa edilen Beş Büyük Saray'ın en büyüğüdür. Joseon Hanedanı'nın ana sarayı olup Joseon Hanedanı'nın kralları, kralların aileleri ve Joseon hükümetine de hizmet vermiştir. Saray günümüzde beş saray arasında en güzel ve en görkemli yer olarak kabul edilmektedir. Saray aynı zamanda Ulusal Saray Müzesi ve Ulusal Halk Müzesi'ni de barındırmaktadır (Vikipedi).

Seul'e akşam geç vakitte geldiğimiz için sadece yemek yiyip uyuduk. Ertesi gün yağmurlu bir havaya uyandık. İlk iş sarayları gezmekti ama hava da çok yağmurluydu. Gidip gitmeme konusunda biraz kararsız kaldık ama riske girmek istemedik ve ne kadar yağmurlu da olsa gitmeye karar verdik. Saray havanın da etkisiyle bayağı boştu, ıslandık ama rahat rahat gezebildik. Ertesi gün hava güzelken sarayın önünden geçtiğimizde inanılmaz kalabalık olduğunu görünce yağmurlu günde gezmenin bir artısı olduğunu farkettik:))

Saray inanılmaz büyük yani aslında sarayın kendisi değil de sarayın bulunduğu alan çok büyük, birçok yapı yer alıyor, normal hızla gezerseniz 3-4 saat sürer. Haritaya bakarak gezerseniz yer kaçırmazsınız çünkü Japonya'daki gibi iyi bir yönlendirme ne yazık ki yok. Saray büyük evet ama gerçekten çok güzel, şehrin en önemli tarihi yapısı. Seul'de görülmesi gereken yerlerin başında yer alıyor. Japonya'daki gibi burada da geleneksel kıyafetleri ile gezen birçok kişi gördük. Turist olarak da kıyafet kiralayabiliyorsunuz.

2- Bukchon Hanok Village: Saray gezimizi bitirdikten sonra şehrin diğer önemli noktası olan Hanok Köyü'ne gittik. Birkaç sokaktan oluşan köy geleneksel evleri görebileceğiniz çok güzel bir bölge. Sokaklarda turist yoğunluğu olduğu için bir çok yerde sessiz olunması gerektiğini belirten uyarılar var.

3- Changgyeonggung Sarayı: Güney Kore'nin başkenti Seul'de bulunan bir saraydır. Saray, 15. yüzyılda Kral Taejong döneminde inşa edilmiştir. 16. yüzyılda Imjin Savaşı sırasında kısmen zarar görmüş olup daha sonradan yeniden inşa edilmiştir (Vikipedi).

Seul'un diğer önemli saraylarından biri. Ancak diğer saray gibi alan geniş değil. Bu sarayın asıl önemli noktası bahçesi. Büyük bir bahçesi var. Bilet alarak isterseniz turla isterseniz kendi başınıza bahçede gezebiliyorsunuz.

4- İkseon Dong Hanok Village: Çok beğendiğimiz yerlerin başında gelen harika bir bölge. Bolca cafe ve restaurantın olduğu bu köye mutlaka uğramanızı öneririz.

5- Insadong: Seul'un meşhur alışveriş ve gezi sokağı. Uğramadan olmaz dedik.

6- Cheonggyecheon: Güney Kore'nin başkenti Seul'de 10.9 km uzunluğunda modern bir dinlenme merkezidir. Cheonggyecheon, savaş sonrası hızlı ekonomik gelişme öncesinde bulunan bir akıntının restore edilmesinin amaçlandığı büyük bir kentsel dönüşüm projesiydi. 900 milyon dolarlık proje başlangıçta birçok eleştiri alsa da 2005 yılında açıldıktan sonra yerel sakinleri ve turistler arasında popüler bir yer haline geldi (Vikipedi).

Şehrin ortasında güzel bir yürüyüş rotası diyebiliriz. Çok güzel düşünülmüş gerçekten. Biz bayağı keyif aldık gezerken.

7- Gwangjang Market: Şehrin önemli marketlerinden biri. Geç bir vakitte gidebildik o nedenle bir kısmı kapalıydı.

8- Heunginjimun Kapısı: Heunginjimun Kapısı, tarihi Seul Şehir Duvarı boyunca uzanan sekiz şehir kapısından biriydi ve şehrin doğu kısmı için ana kapı görevi görüyordu (https://english.visitseoul.net/attractions/Heunginjimun-Gate_/2000).

9- Deoksugung Sarayı: Güney Kore'nin başkenti Seul'de Joseon Hanedanı sırasında 20. yüzyılın başlarına kadar Kore'nin kraliyet ailesinin üyelerinin yaşadığı duvarlı bir saray kompleksidir. Deoksugung, Joseon Hanedanı kralları tarafından yaptırılan 'Beş Büyük Saray'dan biridir (Vikipedi).

Diğer saraylara göre oldukça dar bir alana yayıldığını söyleyebiliriz. O yüzden kısa sürede gezebilirsiniz.

10- Seoul Museum of Art: Vaktiniz olur ise görmenizi öneririz. İnsanlar tarafından da talep gören bir müze. İçerisi bayağı kalabalıktı. Biz keyif aldık.

11- National Museum: Seul'de tek bir müzeye gidecekseniz, bizce o müze 'Ulusal Müze' olmalı. Hem bina olarak çok güzel hem de eserler harika. Oldukça büyük bir müze, hakkıyla gezmek isterseniz birkaç saat ayırmalısınız.

12- Myeongdog: Şehrin alışveriş, yemek, içme bölgesi diyebiliriz. En meşhur bölgelerinden biri.

13- Jongmyo Shrine: Jongmyo, Konfüçyüz kraliyet mabetlerinin korunmuş en eski ve en otantiğidir. Joseon hanedanının (1392-1910) atalarına adanan türbe, bugünkü haliyle 16. yüzyıldan beri varolmuştur. ve eski kraliyet ailesinin üyelerinin öğretilerini taşıyan tabletleri barındırmaktadır. Müzik, şarkı ve dansı birbirine bağlayan ritüel törenler, 14. yüzyıla kadar uzanan bir geleneği sürdürerek hala burada gerçekleştiriliyor (https://whc.unesco.org/en/list/738/).

Büyük bir hevesle gittiğimiz mabet ne yazık ki tadilat nedeniyle kapalıydı:( Diğer yapıları gezerken uzun bir kuyruk gördük, bir gösteri olacağını anladık ve herkese açık olduğunu öğrendik. Biz de sıraya girdik, biraz bekledikten sonra yerel bir tiyatro izleme şansını yakaladık. Hem de güzelce dinlenmiş olduk.

14- Jogyesa Tapınağı: Jogyesa (Jogye Tapınağı), Kore Budizminin Jogye Tarikatı'nın ana tapınağıdır. Bina 14. yüzyılın sonlarına kadar uzanıyor ve 1936'da tarikatın baş tapınağı oldu. Böylece Güney Kore'deki Seon Budizminin mevcut durumunda öncü bir rol oynar. (Wikipedia).

15- Dongdaemun Design Plaza: Parametrik mimarinin dünyadaki en önemli temsilcilerinden olan Zaha Hadid Architects (ZHA) ekibi tarafından tasarlanmış olan Dongdaemun Design Plaza (DDP), Tasarım Meydanı olarak adlandırabileceğimiz, içerisinde sergi ve dinlenme salonları, bir tasarım müzesi ve herkese açık bir kafe bulunduran kamusal bir alan. Seulâ devasa bir kamusal alan katan 2014 yılında tamamlanmış olan DDP, Kore'de üç boyutlu BIM (Building Information Modelling-Yapı Bilgi Sistemi) kullanan ilk kamusal proje (https://www.arkitektuel.com/dongdaemun-design-plaza/).

Şehrin en önemli yapılarından biri olduğunu söyleyebiliriz. Açıkçası biz de çok beğendik. Hem gece hem gündüz gittik. Dışı harika. İçi de oldukça enteresan bir yapı ancak sergi anlamında zayıf olduğunu söyleyebiliriz. Belki de bizim ziyaret ettiğimiz süre zarfında sergi yoktu tam bilemiyoruz.

16- Starfield Kütüphanesi: Coex AVM içinde yer alan bir kütüphane. Bir AVM'nin içinde kocaman bir kütüphane olduğunu hayal etmek zor açıkçası ama görünce hayran kalmamak mümkün değil. O kadar güzel yapmışlar ki uzun süre ayrılamadık kütüphaneden. Uğramanızı öneririz.
AVM'den çıkınca kocaman bir 'el heykeli' sizi karşılıyor:)

17- Bongeunsa Tapınağı ve Büyük Buda Heykeli: Gece belki açıktır diye gittiğimiz tapınakta şansımız yaver gitti. İçerisinde insanlar vardı, biraz vakit geçirdik ve yakınında yer alan Buda heykeline doğru yürüdük. Hava da çok yağmurlu olduğu için sokaklar bomboştu. Heykelin etrafında da kimsecikler yoktu. Kocaman bir heykel, fotoğraflarımızı çektik ve günümüzü tamamladık:)

18- Itaewon: Okuduğumuz kadarıyla yabancıların yaşamak için tercih ettiği bir bölge. Bir sokakta barlar var, gerçekten Avrupai bir eğlence anlayışı gördük ancak tek bir sokak bu şekildeydi. Diğer sokaklar mağaza ve restaurantlar ile dolu. Açıkçası çok ilgimizi çeken bir bölge olduğunu söyleyemeyiz. Ama görmeden olmazdı tabii.

19- Gwanghwamun Meydanı: Gwanghwamun Meydanı, Güney Kore'nin Seul şehrinde yer almaktadır. 1 Ağustos 2009'da Seul Büyükşehir Hükümeti tarafından açılan meydan, tarihi ve kültürel önem taşımaktadır. Cheonggye Çayı ve Seul Plaza gibi şehirle ilgili çevre dostu yenileme projeleri kapsamında hayata geçirilmiştir. Yukjo-geori olarak bilinen kraliyet idari binalarına ev sahipliği yapmaktadır. Joseon Hanedanlığından Amiral Yi Sun-sin ve Joseon Kralı Büyük Sejong'un etkileyici heykellerine de ev sahipliği yapmasıyla Gwanghwamun Square, turistlerin ilgisini çeken bir destinasyondur (https://www.ytur.net/gezi-rehberi/seul/gwanghwamun-meydani.html).

Güzel bir meydan. Bayağı da kalabalık. Heykellerin fotoğraflarını çekip yolumuza devam ettik.

20- Namdaemun Market: Şehrin önemli ve meşhur pazarlarından bir tanesi. Bayağı kalabalıktı. Gezmesi de oldukça keyifli bir bölge.

21- Namdaemun Kapısı: Namdaemun veya resmi adıyla Sungnyemun Seul Kale Duvarı'ndaki Altı Geçit'ten biridir. Nadaemun tarihi bir pagoda türü kapı olup 14. yüzyılın sonunda Kral Taejo'nun son yılında inşa edilmiştir ve Güney Kore ilk Ulusal Hazinesi olarak belirlenmiştir (Vikipedi).

22- N Seoul Tower: Şehrin önemli noktalarından biri. Ancak biz gittiğimizde kuleye çıkmak için bekleme süresi 2 saate yakındı, biz de o kadar beklemek istemedik. O nedenle çıkmadık. Ancak güzel olan bir nokta var ki; kule zaten bir tepenin üstünde o nedenle şehir gayet güzel gözüküyor. Bu arada önceden rezervasyon yaptırırsanız giriş saatiniz belli oluyor, ona göre geliyorsunuz, beklemenize gerek kalmıyor. Kulenin girişine ulaşım için teleferik kullanılıyor. Ancak teleferik için de çok sıra bekledik. Bu nedenle o tepeden inerken teleferiği tercih etmedik. Yürüyerek indik. Yol uzun değildi. Kulenin çevresindeki parkın adı Namsan Park. Ancak zamansızlık nedeniyle vakit geçiremedik.

23- Lotte Sky Tower: Madem N Kulesi'ne çıkamadık o zaman gidip Lotte Sky Tower'a çıkalım dedik:) Bina dışarıdan çok güzel, çok etkileyici. Tepeden de manzara çok güzeldi.

24- Lotte World Magic Island: Kulenin hemen yanında yer alan bir eğlence merkezi diyebiliriz. Girmedik tabii ama uzaktan biraz izleyip, fotoğraf çekip yola devam ettik.

25- National Museum of Modern and Contemporary Art: Bizim keyif aldığımız bir müze olduğunu söyleyebiliriz. Vaktiniz olursa uğramanızı öneririz.

26- Gangnam Bölgesi, K-Star ve Rodeo Yolu: Gangnam bölgesinde yer alan yeme, içme, alışveriş sokakları. Biz çok beğendik açıkçası ancak uçağımıza yetişmemiz gerektiği için vakit geçiremedik. Eğer 1 günümüz daha olsaydı buralarda takılmayı isterdik.