10 Haziran 2018 Pazar

Üsküp

Manastır'dan sonraki durağımız olan Üsküp bu gezimizde en çok keyif aldığımız yerlerden biri oldu. Gezmesi çok kolay olan bu şehre biz 1 gece 1,5 gün ayırdık. Temiz, düzenli ve çok çeşitli insanın bir arada yaşayabildiği çok güzel bir yer. Manastır'dan Üsküp'e kişi başı 450 Mkd'a otobüsle geldik, yeterli sefer bulunuyor.

Bizim gözümüzden Üsküp;

1- Taş Köprü: Vardar Nehri üzerinde, Üsküp şehir merkezinde bulunan tarihi Osmanlı köprüsü. Üsküp'ün simgelerinin en başında yer alır. Fatih Köprüsü veya Fatih Sultan Mehmet Köprüsü olarak isimlendirilmektedir. 1451-1469 yıllarında II. Mehmed'in himayesi ve kontrolü altında yapılmıştır. Kimi kaynaklara göre köprünün Mimar Sinan tarafından yapıldığı belirtilmektedir. Tarihte birçok kez hasar görmüş ve onarılmıştır. 1555 yılındaki büyük depremde hasar gördüğüne dair tarihi kanıtlar olduğu söylenmiştir. Bu depremde köprünün 4 sütunu ağır hasar yaşamıştır. II. Dünya Savaşı döneminde 1944 yılında faşistler tarafından köprüye patlayıcı yerleştirilmiştir. Üsküp'ün kurtulmasıyla patlayıcılar sökülmüştür (Vikipedi).
Bize göre şehre güzellik katan en önemli faktörlerden biri bu köprü. Gerçekten çok güzel bir köprü.

2- Arkeoloji Müzesi: Orada bulunduğumuz zaman 1 Mayıs tatili olduğu için ne yazık ki bu müzeye giremedik. Göz Köprüsü'nün hemen çıkışında yer alan müzenin binası çok güzel, girmedik ama girişi 300 Mkd'ydı.

3- Heykeller: Üsküp tam bir heykeller şehri. İzlediğimiz belgeselde şehrin gelişme planlarında heykellerin büyük rol oynadığı anlatılmıştı. Çok ciddi bir rakam harcanmış. Biz beğendik açıkçası, şehre değer katmışlar.

4- Türk Çarşısı: Taş Köprü'nün bir tarafı Türk Çarşısı. O tarafa geçtiğinizde kendinizi hiç yabancı hissetmeyeceksiniz. Her yer çok tanıdık. Gezmesi son derece keyifli.

5- Kale: Kale yüksekte olmadığı için ne manzarası manzara, ne de kale kale:) Pek etkilenmedik açıkçası. Ancak gitmiş olmak için gidilebilir.

6- Mustafa Paşa Cami: Üsküp Türk Çarşısı'nın hemen üst kısmında konuşlanmış olan cami 1492 yılında Yavuz Sultan Selim'in veziri olan Mustafa Paşa tarafından yaptırılmıştır. Paşanın adı, cami girişindeki kitabede bulunur. Mustafa Paşa, II. Bayezid ve Yavuz Sultan Selim'in veziri olmuştur. Döneminde görevlerinde oldukça faydalı olmuş bir devlet adamıdır (Vikipedi).
Küçük ama güzel bir cami. Özellikle içi çok güzel.

7- Holy Savior Kilisesi: Buraya girmek için bayağı uğraştık açıkçası:) Ancak her gittiğimizde kapalıydı. Yetkili kişi tatil günü olduğu için kapalı olduğunu söyledi. O yüzden içi hakkında yorum yapamıyoruz ne yazık ki.

8- Murat Paşa Cami: Merkezde yer alan bu cami sanırım en yoğun camilerden biri. Görmenizi öneririz.

9- Çifte Hamam Ulusal Galeri: İçerisindeki galeri çok iyi değildi ama tarihi hamamı görmek için girebilirsiniz, girişi 50 Mkd.

10- Kapan Han: 15. yüzyıl ortalarında Üsküp Sancak beyi Gazi İsa Bey tarafından yaptırılmış İsa Bey Han'ın yıkılmasından sonra onun yerine inşa edilmiş bir yapı olduğu kabul edilmektedir (Vikipedi).
Üsküp'ün meşhur hanlarından biri. Biz de uğrayıp fotoğrafımızı çekip yolumuza devam ettik.

11- Aziz Demetrius Kilisesi: Hemen taş köprünün orada bulunan tarihi bir Ortodoks kilisesi.

12- Makedonya Takı: Güzel bir tak. Yolunuz mutlaka oradan geçecektir, Makedonya Meydanı'nda.

13- Rahibe Teresa Evi: Rahibe Teresa'ya ait birçok eşyayı bu müzede görebilirsiniz. 18 sene yaşadığı Üsküp, bu önemli karakteri unutmamış. Teresa ile ilgili en önemli müzelerden bir tanesi.

14- Milenyum Haçı: 1040 metre irtifasındaki Vodno Dağı'nda 2002 yılında yapılan 66 metre uzunluğundaki haç heykelidir (Vikipedi).
Tepede yer alan Milenyum Haçı'na teleferik ile çıkabilirsiniz. O gün tatil nedeniyle teleferik çalışmadığı için yürüyerek tepeye çıkmak zorunda kaldık. Kesinlikle denememenizi öneririz. Biz ki yürüme konusunda çok iddialıyız ancak resmen dağa tırmanmak bizi bitirdi. Tabii sonuç süper bir manzaraydı ama en yorucu yürüyüşlerimizden biri oldu.

15- Aziz Ohrid Kliment Katedrali: Mimari olarak değişik bir katedral. Yeni bir kilise olmasına rağmen şehrin önemli kiliselerinden bir tanesi.

16- Sulu Han: Diğer önemli hanlardan biri de Sulu Han. Günümüzde Üsküp Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'ne ev sahipliği yapan hanın yalnızca uzaktan fotoğraflarını çekebildik.

17- Kurşunlu Han: Ne yazık ki bu han da kullanılmıyordu. O yüzden buranın da uzaktan fotoğraflarını çekip yola devam ettik.

18- Arasta Cami: Kurşunlu Han'ın orada bulunan 15. yy'dan kalma tarihi bir cami..Yakın zamanlarda tekrar restore edilip kullanıma açılmış (http://www.tarihhaber.net/uskupteki-arasta-camii-restore-edildi/).

19- İsa Bey Cami: Cami 1475 yılında Üsküp fatihi Paşa Yiğit Bey'in torunu İsa Bey tarafından inşa ettirilmiştir. İsa Bey'in Üsküp şehrinde bu cami dışında farklı yapılar da (örneğin Çifte Hamam) inşa ettirdiği bilinmektedir. İsa Bey ayrıca Saraybosna ve Yeni Pazar gibi şehirlerin kurucusu sayılmaktadır. Caminin bir dönem nakşibendi dervişlerine ev sahipliği yaptığı bilinmektedir. Caminin avlusunda Üsküp'ün en eski ağacı bulunmaktadır (Vikipedi).
Diğer önemli camilerden biri.

20- Makedonya Meydanı: Üsküp'ün ana meydanı. Çok güzel bir meydan. Hemen ortasında görkemli Büyük İskender'in Heykeli bulunuyor. Çok etkileyici bir heykel.

21- Davut Paşa Hamamı: İsa Bey Hamamı ile birlikte Üsküp'te ayakta kalabilen iki tarihi hamamdan birisidir. II. Beyazıt döneminde sadrazamlık yapmış olan Davut Paşa tarafından yaptırılmıştır. 1489-1497 tarihleri arasında inşa edilmiştir (Vikipedi).
Burayı gezmenizi öneririz. Hem çok fazla hamama ait kalıntı var hem de güzel bir müze.

22- Sultan Murat Cami ve Saat Kulesi: Komşu olan bu iki yapı Osmanlı'dan kalan diğer eserler. Ancak ikisi de restorasyonda olduğu için sadece dışarıdan görüp yolumuza devam ettik.
Cami 15. yy'da yapılmış (https://macedonia-timeless.com/tur/yaplacakeyler/duyulararaclylamakedonyayahissetmek/dokunmaparkeoloji_tarihvekltrp/tarih_vekltr/camiler/sultanmuratcamiiskp).

23- İskender Bey Meydanı: Eski Türk Çarşısı'nın yanına yapılan daha yeni bir meydan. Şöyle bir dolanıp yolumuza devam ettik.

24- Makedonya Mücadele ve Yahudi Soykırım Müzeleri: Biri Makedonya'da öldürülen çok sayıda Yahudi için yapılmış; öbürü ise Makedonya'nın tarihini anlatan bir müze. Taş köprünün yanında olan bu iki müzeyi biz tercih etmedik. Yanlarında Üsküp Tiyatrosu da bulunuyor.

25- Üsküp Bit Pazarı: Eğer pazarları seviyorsanız, eski çarşıdan yukarı doğru devam ettiğinizde buraya ulaşabilirsiniz. Şehrin en büyük ve kapsamlı pazarı burası.

MATKA KANYONU

Üsküp'deki 2. günümüzde Matka Kanyonu'na gittik. 10 €'ya taksiyle ulaştığımız kanyon uzak değildi. Sabah çok erken saatte gelip gezmek istedik. İyi ki de öyle yapmışız çünkü öğlen işimiz bitip kanyondan ayrılırken tatil günü olması nedeniyle tüm Üsküp'ün kanyona akın ettiğini gördük. Resmen trafikten dolayı, 1 saatten fazla, durduğumuz yerde beklemek zorunda kaldık. Matka Kanyonu'na 60 No'lu otobüsler ile iki saate yakın aralıklarla 35 Mkd'ye gidebiliyorsunuz.

Kanyon güzeldi. Manzara etkileyiciydi ancak asıl güzel olan Vrelo Mağarası. Biz bu mağaraya yürüyerek ulaşabileceğimizi düşündük ve bayağı bir yol yürüdük. Fakat sonra anladık ki ancak tekneyle buraya ulaşım sağlanabiliyor. Hemen teknelerin olduğu yere gittik ve mağaraya doğru yola çıktık. Mağaraya giden yaklaşık bir saatlik turu 400 Mkd'a aldık. Tekne ile kanyonu gezmek çok iyiydi, ancak sonra mağaraya girdik ve beklediğimizden çok çok güzel bir mağara bizi karşıladı. İçeride bir sürü yarasa olduğunu da söylemekte fayda var ve sarkıtlar inanılmaz. Bu mağarayı görmek için bile kanyona gitmenizi öneririz. Ayrıca kanyonda kano keyfi de güzele benziyordu, içimizde kaldı diyebiliriz.